منوعات

الدكتور أحمد نشأت: مبادرة 5 تنميه هي حلقة وصل بين الشباب والشركات لقياس لمهارات وقدرات الشباب

الدكتور أحمد نشأت: مبادرة 5 تنميه هي حلقة وصل بين الشباب والشركات لقياس لمهارات وقدرات الشباب

 

 

 

 

كتب ـ غريب سعد

 

 

تحدث الدكتور احمد نشات رئيس مجلس ادارة مؤسسة ، The Way، الى جريدة مصر اليوم الجديدة قائلا “نحن كمؤسسة للتدريب والاستشارات يوجد لدينا قسم في الشركة اسمه ادارة الادارة وبنتعاون فيه مع مجموعة كبيرة من الشركات ، وبطبيعة شغلنا يكون في تعاقدات كثيره مع الشركات والنقابات والبنوك ، ومن خلال هذه التعاملات اكتشفنا ان في مشكلة كبيرة في سوق العمل وهي الفجوة بين احتياجات العمل وبين مهارات الشباب الموجوده والأصعب من كده ان احنا كشباب مبنكنش عرفين احنا مهارتنا ايه اساسا وايه مركز قوتنا عشان كده فكرنا في الفكرة دي ، اننا نعمل ربط بين مهاراتك و الفرص المتاحة في سوق العمل.

 

كمان احنا محبناش نطرح الفكرة كده غير لما يكون معانا نقابات وشركات بتساعد الفكرة وتساعد الشباب في فرص العمل وهتلاقي صورة تحت فيها الشعارات الخاصة بكل الداعمين للفكرة وكمان كل فترة هتزيد هذه الشركات .

 

 

وفي هذا الصدد فقد صرح د أحمد نشأت صاحب مبادرة 5 تنميه أننا نسعى إلى سد الفجوة الشبابية بينها وبين الشركات التى تبحث عن قدرات ومهارات شابة .

 

وتقوم المبادرة على التواصل مع الشباب عن طريق الانترفيوهات وعمل سي ڤيهات للشباب واختبارات القدرات ومهارات كل شاب وايضآ ستتواصل مع العديد من الشركات المطروحة داخل سوق العمل الطالبة لفرص العمل المتاحة لديهم والمناسبة لقدرات الشباب .

 

وستكون حلقة وصل بين الشباب والشركات من خلال عمل قياس لمهارات وقدرات الشباب وتوظيف تلك القدرات وتعريفهم لنقاط ضعفهم وبذلك نضمن تغطية الفجوات فى سوق العمل بين الشركات والمتطلبات التى تسعى لتوظيفها من الشباب .

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى