نماذج مشرفة

ساويرس الإنسان.

ساويرس الإنسان.

بقلم _جيجي توفيق

في لحقيقة دائما بحب أُشيد بكل حد بيخدم المجتمع ، علشان يخدم المجتمع ، المهندس نجيب ساويرس يا جماعة انسان راقي أوي ، ومن الناس اللي حابب البلد ترتقي ، وهو فعلآ بيعمل كدا .
دا عرفته من أول ما رحنا منطقة الهرم من تقريبآ اقل من شهر أخد منطقة الهرم خلاها مكان بجد نفخر به ، مشغل شباب كتير ومفيش حاجه عنده اسمها اتأثرت الدنيا بالاحداث ، يعني مش بيوفر عماله ، لا هتفضل تشتغل لأني عارف ظروفك ممكن ، يقلل شويه من المرتبات لاكن هتستمر في العمل ، دا اللي عرفته من العاملين في منطقة الهرم اللي اخدها ساويرس .
اوكي امبارح قررنا انا واصحابي ننزل نشوف إيه الجديد في الجامعه الأمريكية المقر القديم اللي في التحرير لأنها اتنقلت القرية الذكية بعد احداث الثورات وكدا ، المهم دخلنا لقينا شوية ولاد وبنات من كل الفئات بيتقدموا علشان يخدوا منحة ساويرس لأمريكا ، ودي لمدة 6 شهور وبعد ما بينزلوا ليهم الحق انهم يرجعوا أمريكا تاني في أي وقت .
وبكدا بيحصلوا علي فيزة أمريكا بسهولة ، اللي عجبني انه مش مميز حد عن حد ، لا خالص بلعكس منتمي للبسيط أوي وبيديلوا كتير من الحقوق ، واهمها منحة أمريكا اللي بتبنيله حياته كتييييير ، حكوا عن اعماله الخيريه لكل الناس دون تمييز .
اد ايه الناس بتحبه وكتير بيدعوله، فهم توازن الدنيا انتشر في كل مجال وعمل ، لا كمان منقولش مهرجان الجونة ، لا عرفت إنه نجاح علي الأقل العالم كله وقتها بيتكلم عن مصر ، لأ عمري مهنتقده ، من الآخر الراجل دا بيبني ناس وفاهم هو بيعمل إيه فقير غني بالنسبة له إنسان .

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى