مقال

سمر العسال…أحد المشاهير الكتاب بالسوشيال ميديا

سمر العسال…أحد المشاهير الكتاب بالسوشيال ميديا

 

كتبت / ايه حسين ابوبكر

 

أوضحت سمر العسال، الذي تبلغ من العمر 36 سنه ، ابنه محافظه القاهرة ، أنها تجمع بين عملها الخاص خبيرة تجميل وعملها بالميديا .

 

تعتبر السوشيال ميديا أو مواقع التواصل الإجتماعي من التقنيات المنتشرة والتي يتم استخدامها عدد كبير من الشباب على نطاق واسع.

 

جدير بالذكر أنها تنشر من خلال منصه الفيسبوك مدونات لها تكتبها وتشعر بمنتهي السعاده عندما تحصل كتاباتها على اعجاب الكثير والكثير .

 

ذكر أن “سمر” عملها الاول هو خبيرة تجميل حيث عملت به منذ فترة طويلة ، ولكن حبت أن تنضم لعالم الميديا والسوشيال ميديا الذي يأخذان الإنسان بدنيا تانيه .

 

نموذج لبعض كتابات “سمر” ،

مش شرط عشان بحبك أبقى مُجبر أتقبَّل كلام يوجعنى منك وتوجهلى اتهامات مش فيا واستحمل اسلوب مش مريّحاني في سبيل الحُب دا! وكمان تدعى انى مريض نفسى ، لا ده كتير عليا فعلا انى اتقبل كل ده تحت بند انى بحبك مش ده الحب خالص ، إنت فاهم الحُب غلط، الحُب يعني نوصل لنُقطة تفاهُم وندوّر على راحة بعض لكن ما ترميش عليّا الحِمل كُله في سبيل إنّي بحبّك اللى خلانى ممكن اتقبل كل ده الفترة اللى فاتت وسكت وفضلت جنبك حاجات جوايا اكبر واكتر من الحب صعب عليك تفهما مادام وصلت مرحلة تفكيرك بانى «مريض نفسى » .

 

نصيحه “سمر” للشباب بعدم اليأس، عبّر عن مشاعرك ، استغل كل فرصة لتعبر عن حبك للآخرين، ولا تتردد أبدًا في الإفصاح عن مشاعرك وأفكارك مهما كانت. إذا أحببت أحدًا، فأخبره بذلك من حين لآخر.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى