منوعات

كثير ما نسمع عن الندوات والمؤتمرات التى تناقش تأثير التغير المناخي على البيئة من حولنا على كوكب الأرض بالكامل

كثير ما نسمع عن الندوات والمؤتمرات التى تناقش تأثير التغير المناخي على البيئة من حولنا على كوكب الأرض بالكامل ولكن الجديد إن يتم أقامه معرض على المستوى المحلي والدولي ليعرض هذه الآثار من خلال اللوحات الفنية التى تعرض داخله ولمعرفة تفاصيل اكثر كان لنا حوار مع الفنانه التشكيليه اسماء عادل وقد تم الحوار أولا بتعريف بالفنانه التشكيلية …
*عرفينا بنفسك؟
انا الفنانه التشكيليه اسماء عادل السيد عبد الحميد
رئيسه لجنه الفن التشكيلي في الرابطة المغربية المصريه الصداقه بين شعوب العالم.
رئيسه لجنه الفن التشكيلي في الجمعيه المصريه البلجيكيه للتنميه الثقافيه والفنون.مسئول معارض دوليه بتفويض من الجمعيه المصريه البلجيكيه.
كاتبه ومحرره في عده جرائد مصريه.

* هل انتي دارسه ام هاويه للفن؟
لا دارسه ومتخصصه في الفن التشكيلي.
*. مين حببك في الرسم ودعمك وشجعك انك تستمري؟
الحمد لله من نعم ربنا عليه ان اكرمني بأب وام كانوا ولازالوا سند لي بعد ربنا في حياتي واتضاف إليهم زوجي واقف جنبي ويساعدني ويدعمني لانه يمتلك الحس الفني ويقدر الفن هو شاعر وله كتابات خاصه قصصيه وروائيه وشعر يعني فاهم يعني أيه فن.
*كم معرض شاركتي فيه ؟والبدايه كانت ازاي؟
انا الحقيقه شاركت في العديد من المعارض داخل وخارج مصر زي مثلا عرضت في موسكو في روسيا
الي ان وصلت بفضل الله اني اصبحت اقيم معارض محليه ودوليه.
★. معرض التغيرات المناخيه وتأثيرها علي كوكب الارض كان نقله من المعارض المحليه الي الدوليه؟
الحقيقه هو خطوه كويسه اتجاه توعيه الناس اكتر لاني زي ما قولت لحضرتك اني رئيسه الفن التشكيلي في بعض مؤسسات المجتمع المدني فانا عملت معرض مع الرابطة المغربية قبل الجمعيه البلجيكيه.
★من اين جاءت فكره المعرض ولما سمي بهذا الاسم؟
نظرا لاهميه الموضوع واهتم العالم كله بقضيه الاحتباس الحراري وارتفاع درجه حراره وتاثرها علي كوكب الارض والاهتمام من قبل الدوله المصريه ورعايتها بمؤتمر المناخ العالمي العام المقبل وانه سيتم استضافه مصر للمؤتمر علي الاراضي المصريه واشتراك معظم دول العالم لمناقشه الموضوع وايجاد حلول له برعايه الرئيس عبد الفتاح السيسي

اتعرض عليه اني اجهز لمعرض التغيرات المناخيه وتأثيرها علي كوكب الارض
الموضوع كان مهم جدا بالنسبة لي وبدأت فورا في التجهيز للمعرض رغم الصعوبات والتحديات الي واجهتني في اقامه المعرض ده الا ان بفضل الله وحده تم اقامه المعرض والمعرض كان ناجح جدا جدا لان كان هدفنا الاول والأخير هو ان نوصل للعالم كله الرساله الي مبني عليها فكره المعرض واننا نقدر من خلال المعرض نوعي الناس بالخطر والتهديد الي بتتعرض له كل ماهو حي علي كوكب الارض.
وطبعا الفن هو لغه يتحدث بها ويفهمها كل انسان عربي اعجمي اي كان لونه او جنسه عن طريق الفن اقدر أوصل الرساله وده متبع وفطره الانسان من قديم الزمان من أيام العصر الحجري في الكهوف الي كان بيعيش فيها نفس ورسم علي الجدران بغرض توصيل رساله معينه لاي شخص اخر ياتي من بعده للكهف ذاته.
كل الاجيال الي جت من بعد القدماء المصريين قدرت تفهم وتتعلم وتستوعب حياتهم من خلال الرسومات علي جدران المعابد والاهرامات والآثار .

★.متي واين اقيم المعرض؟
اقيم المعرض يوم الاحد 17 أكتوبر ٢٠٢١في مكتبه البلد ميدان التحرير في نسخته التانيه.مده العرض كانت ليوم واحد فقط نظرا لضيق الوقت لان المعرض سيقام في بلجيكا يوم١٥نوفمبر ولازم نبدأ تجهيزات للمعرض بإذن الله.
★.كلمينا عن مشاركتك في المعرض ؟
بجانب اني مسئول المعرض الا اني حبيت اشارك بعمل فني عن الموضوع وبالفعل شاركت بعمليين فنيين لوحه كنت بعرض فيها سبب من اسباب الاحتباس الحراري وهو البراكين وما ينتج عنها من غازات سامه بتأثر في الغلاف الجوي الارض وبالتالي نتيجته هو الاحتباس الحراري وارتفاع درجه حراره.
وشاركت بالوحه التانيه وكنت بصور فيها اندلاع الحرائق في الغابات بسبب ارتفاع درجة الحرارة وهروب وموت الحيوانات من ألهبه النيران في مشهد مؤثر يتضح في تفاصيل اللوحه .
اللوحات مساحه ٥٠*٧٠سم
الوان اكريلك علي كانفس.

★هل كان هناك دول اخر مشاركه فى المعرض؟
شارك العديد من الفنانين المتميزيين المصريين والغير مصريين (دوله المغرب ودوله الكونغو) وتنوعت الاعمال مابين لوحات طباعه وخط عربي وموزايك واكريلك ورش اسبراي ونحت وأشغال المعادن.
بجانب مشاركه مجموعه جميله جدا من ذوي الهمم الذين عبروا برؤيتهم الفنيه عن الموضوع بشكل فني جميل .

★.هل كان لمشاركه اطفال ذوي الهمم دور فعال في المعرض؟
نعم بالتاكيد كانت مشاركه فعاله وناجحه جدا جدا وعبروا عن الموضوع بشكل فني جميل جدا ولازم نعرف ان اي شخص من ذوي الهمم هو فرد له دور وحقوق وراي مثله مثل اي شخص عادي مينفعش ألغي وجوده او اهمشه بل بالعكس المفروض اني استثمر مواهبهم وطاقتهم الداخليه في افاده المجتمع وانه يشعر بوجوده كفرد داخل المجتمع.وكمان
مشاركه اطفال صغار سن طفل وطفله من براعم الفن الي هيكون ليهم مستقبل باهر بإذن الله

★حسب رؤيتك كفنانه تشكيلية من وجهه نظرك أيه هي الحلول الي نقدر نعملها للحد من هذه الظاهره؟
الحقيقه الموضوع محتاج وعي كبير من الناس ومعرفه خطوره الموضوع وايه اسباب والنتائج المترتبة عليه لو استمرينا علي هذا النمط.
ولكن من وجهه نظري المتواضعة اريد ان الحل كله والي اتفق عليه العالم هو (التكيف المناخي )
المقصود اننا كافراد ومجتمعات ودول نحافظ على الانبعاثات الحراريه الناتجه عن استخدامتنا في حياتنا اليوميه.
عن طريق تقليل استخدام الطاقه الي بتأثر علي البيئه والاعتماد علي الطاقات البديله مثل طاقه الرياح والمياه …..والخ محاولته خلق مدن جديده حديثه في استخدامها للطاقه.
زياده المسطحات الخضراء وزراعه الاشجار دائمه الحضاره وده هيعمل علي تلطيف الجو وتبريده ده غير طبعا انه هيزيد من كميه الاكسجين في الهواء وتقليل نسبه غاز ثاني اكسيد الكربون ،(شجره واحده تمتص طن من ثاني اكسيد الكربون)وده من اهم الإجراءات الي بتحد من ظاهره الاحتباس الحراري ..
.
.★كلمينا عن الحضور والأحداث حول المعرض؟افتتح المعرض مجموعه من الفنانين التشكيلين المتميزين بحضور كوكبه من الشخصيات الهامه والقياديه والسياسية والادباء والشعراء والمفكرين ودكاتره الجامعات والصحفين والاعلامين والفنانين وهواه الفن من مختلف طوائف الشعب
الاشخاص دول الي بيمثلوا المجتمع الي بتعيش فيه ودورهم كاشخاص مثقفين انهم يبنقلوا الرساله وهدف المعرض لافراد المجتمع وهو ده الهدف الاساسي من معرضنا .

★.في النهايه تحبي تنصحي الشباب الي بيحب الرسم يعمل أيه علشان يحقق حلمه؟
احب اقولهم انهم يتطلعوا كتير يشوفوا كتير يحضروا معارض مش لازم مشاركه لا بتفرج فقط لانه لما يشوف كتير ده هيغذي الذاكره البصريه عنده ويتولد عنده افكار جديده ،يشتغل علي نفسه كتير في انوع الفن الي بيحبه سواء كان رسم رصاص ،اكريلك او زيت ،نحت ،موزايك ،حفرعلي الخشب….. الخ من انواع الفنون وبكده ينمي موهبته لا يكل ولا يمل وفي اماكن اكاديمية لتعليم المواهب ودورات من قبل متخصصين في مجال الفن.
★ فى نهاية الحوار أنا بشكر الفنانة التشكيلية أسماء عادل
واتمني لك مزيد من النجاح والتميز ..

تحياتي لكم جميعاً
أزهار عبد الكريم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى