مقال

سابقي معك للأبد

سابقي معك للأبد

بقلم / عيد سعيد فتحي

فكرت أحب وخبيت طرت ومشيت بجناحي زي الطير الصغير اللي لسه طالع للحياة عايز يفرح ويشوف طعم الدنيا. وعدتني نفسي إنها ستوصيني إذا التزمت يوالدي بمعايير محددة

يوالدي متتعشمش ولو جيت في يوم واتعشمت واتغدر بيك هتكون ديب بتاكل في كل حد بيسيبك، وأنت اتغيرت مكنتش زي الأول. كنت ساعات بتكتب شعر وتصير تؤرخ ذي هيردوت وبعدين وقعت بعد طلقة ومدفعية الوجع ضربتني في قلبي وقعت جريح بطلب المساعدة ملقيش حد ينادي وياخد بايدي.

أنا ليه كل ده علشان فكرت أحب هل أصبح حقا الجسد ضعيف لتحمل الأوجاع؟ أم أن الروح انتهكت وصارت مرهفة المشاعر؟

 أي كلمة توجعها في صمت. لا أدري لما تتوارد كل تلك الكلمات المحشورة في صدري “أتعلم ماذا تريد القول؟” سحقا ووجع غريب لم أكن اعهدة من قبل. هل هذه هي الخيبة كما يدعي البعض. الغريب إن الواحد يتورط ويبقي عاوز يضرب نفسه بميت مركوب علشان يفكر يناسب بني البشر الزواج كلمة تتكرر في ذهن البعض ولكن قبل أن تتزوج تذكر أن المرأة إن لم تحصل علي الإحترام والتقدير فستبحث عنه في الخارج.

لو جالك كل الاطبة وقلولي دواك عنده يابوي بس أنت توافق وتأكد لنفسك إنه هينفعك هرد ” لا” رد الدواء ياطبيب دوائك مايشفيني دوائي نظرة من القلب الحبيب تشفي جراحي وجراح قلب جريح. أنا هنا ومش عارف أنا ايه اللي جابني هنا وجاب رجلي هنا، كيف لشخص مثلي ذو قامة عملاقة أن يقع كخروف مثل البقية عجيب أمر هذا الحب الذي “تسمونه العشق الممنوع ”

إياك أن تتعلق بقلب أنثي لأنها ستحطم قلبك وستضع جذمتها فوق رقبتك إن صرت عبدا لها. إرجع ياعبدو وخليك راجل وسيبك من الحوارات الفكسانة دي بتعت العيال التوتو ركز علي نفسك وهتحب متخفشي بس أوعي تقع تاني وتاخد بالشبشب فوق رقبتك علشان أنا مش هبصلك يامغفل جتني وكسة بسببك

بس أنتي اللي في القلب اللي مبيتنسيش.

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

زر الذهاب إلى الأعلى